Endast en liten del av befolkningen har parfymer som ett stort intresse. Dessa människor kan sannolikt känna igen en rad olika dofter från olika varumärken. Det finns dock vissa varumärken som även har lyckats etablera sig hos människor som inte är intresserade av parfymer. I denna artikel ska vi ge några exempel på detta.
Chanel No.5, säger det dig någonting? Denna doft har blivit världskänd hos kvinnor. Man kan dock fråga sig om det är doften eller varumärket som har letat sig in i människors undermedvetna?
Det är viktigt att poängtera att många företag har lyckats skapa varumärken som överträffar själva doften. Chanel är ett bra exempel på detta. Grundaren är en karismatisk kvinna som gjorde karriär under en tid när näringslivet dominerades av män.
Det är häftigt att vissa parfymer aldrig går ur tiden trots att de togs fram för mer än 100 år sedan. Man skulle kunna säga att detta representerar en industri som tar vara på den kulturella historian.
Så, vad finns det för exempel på andra kända dofter? Hugo Boss är en klassisk parfym. Faktum är att detta företag har tillverkat många parfymer som aldrig går ur tiden. Även Hugo Boss bär på en lång historia där man har lyckats ta vara på historian.
Man kan fråga sig om dessa dofter även kommer att bestå om 100 år? Svaret på denna fråga är förmodligen ja. Skönhetsindustrin har höga barriärer för den som vill ta sig in. Nya företag lyckas sällan, även om de kan ha en viss framgång med en viss produkt. I grund och botten måste man dock bygga ett varumärke som faktiskt kan beröra kunderna.
Låt oss fortsätta artikeln genom att prata om hur man lyckas med sitt varumärke och sina parfymer.
En doft som både luktar gott och är unik
Många klassiska parfymer har en speciell doft. Ett exempel på detta är Chanel No. 5. Många människor vittnar om att doften är så pass speciell att de först inte ville köpa produkten. Med tiden började man dock att uppskatta denna speciella lukt.
Lägg därtill att Chanel är ett exklusivt varumärke, vilket givetvis gör sitt för att kunderna ska ta ett köpbeslut. Sammantaget handlar det alltså om att ta fram en unik doft som kanske inte passar alla till en början. Med tiden kommer dock kunderna förhoppningsvis lära sig att gilla eller till och med älska lukten.
Detta är givetvis en svår balansgång. Som företagare måste man ha lite tur för att intresset kring parfymen ska öka över tid. Du förstår nog dock att det är svårt att slå igenom med något som människor är bekanta med, oavsett om det handlar om skönhetsprodukter eller läsk.
Läsk är faktiskt en bra parallell till parfymer. Det finns hur många läsksmaker som helst, eller snarare hur många företag som helst som döper sina läskedrycker till samma namn. Hur många gånger har du inte sett coladrycker från olika varumärken?
I grund och botten försöker dessa företag att slå igenom med en redan väletablerad smak. Deras företag kommer dock aldrig att bli världsledande. Anledningen till detta är enkel. Du måste ta fram något unikt för att kunderna ska vara redo att betala extra mycket pengar.
När det gäller parfymer kan man säga att denna balansgång blir ännu svårare. Anledningen är att skönhetsindustrins aktörer har mycket pengar, vilket vi redan har pratat om i denna artikel.
Vill du utforska fler parfymer och dofter som du inte redan har testat? Vill du lära dig mer om kända varumärken? Du kan besöka Stylingagenten, visa fler parfymer för alla smaker.
Negativa faktorer
Även kriminella väljer Hugo Boss parfymer. Varför är detta viktigt och varför väljer de Hugo Boss? Deras organisationer strävar alltid efter att hävda sig genom dyra saker. Medlemmarna i gängen vill därför bära dyra kläder och köpa dyra parfymer.
Det är svårt att veta varför de är så beroende av lyxprodukter. En anledning är förmodligen att man kan gå till affärer och betala med stulna pengar. Kriminella är kända för att hantera mycket kontanter, och fysiska butiker tar nästan alltid emot kontanter.
Skönhetsindustrin är förmodligen redan medvetna om denna problematik. Frågan är dock om de ser detta som ett problem. De tjänar fortfarande pengar och hur man än vänder och vrider på det växer varumärket genom att fler och fler människor köper produkterna.
Du har säkert läst om olika kriminella gäng i tidningen. När de skriver granskande reportage ser man ofta att medlemmarna har ägnat sig åt lyxkonsumtion, vilket inkluderar parfymer och dyra kläder. Om detta lyfter varumärket eller inte är svårt att säga. Helst av allt skulle företag som Chanel endast sälja till överklassen som har tjänat sina pengar på laglig väg.
Detta är dock svårt att åstadkomma. Det kommer alltid finnas negativa aspekter knutet till varumärket, även om helheten är positiv.
En annan intressant faktor är att många kriminella organisationer försöker sälja generiska produkter som marknadsförs som äkta. Läs i Expressens artikel om sajten som säljer Hugo Boss parfym. Deras artikel belyser denna problematik på ett bra sätt. Man får inte sälja generiska produkter samtidigt som man marknadsför dem som äkta.
Samtidigt är detta en svår bransch att kontrollera. Du har säkert själv varit på semester och köpt generiska parfymer och dylikt. Ibland brukar försäljarna oförskämt säga att det handlar om äkta parfymer. I grund och botten vet vi dock att detta inte stämmer. Gatuförsäljare verkar också i en liten bransch, det är registrerade företag som man vill kunna ifrågasätta.